Galerija
Alan Ford, kroz više od 30 godina postojanja, prolazio je kroz mnoge likovne faze. Crtači Alan Forda su se neprestano izmjenjivali, od neponovljivog Magnusa do mladih umjetnika poput Warca i Daria Perucce.
|
Sve je počelo sa neponovljivim Robertom Raviolom, poznatijim pod imenom Magnus, koji je nakon brojnih uspješnih talijanskih stripova - "Dennis Cobb - Agent SS018", "Maxmagnus", "Kriminal & Satanik", prihvatio se posla i u paru sa dugogodišnjim suradnikom Lucianom Secchijem (Bunker) stvorio prve agente Grupe T.N.T.
Na slici je rani Magnusov crtež, iz epizode "Kuća duhova" (#4). Likovi su detaljno razrađeni i fino isjenčani. Treba obratiti pažnju na Bobov izgled koji će se u kasnijim epizodama promijeniti. Magnusovi rani radovi odlikovali su se bogatsvom izraza, crtežima punim satire, sarkazma i crnog humora.
|
Slika prikazuje srednju Magnusovu fazu crtanja. Možemo vidjeti da se crtež, u odnosu na prethodni, dosta pojednostavio. Pozadina je praznija, a likovi više nisu pažljivo sjenčani. Bob se promijenio i pomalo izgubio onaj "realističan" izgled.
|
Ovo je zadnja faza Magnusova rada i jedna od posljednjih epizoda koje je nacrtao. Može se zaključiti da je Magnus već bio pomalo zasićen Alan Fordom jer su se crteži potpuno pojednostavili. Iako je Magnus bio najbolji crtač Alan Forda, njegova kasna djela ne mogu se uopće uspoređivati s ranijim radovima.
|
Nakon epizode "Odlazak Superhika" (#75), Magnus je otišao i zamijenio ga je Bunkerov stari znanac, Paolo Piffarerio. Iako čitalačka publika nije povoljno reagirala na Piffarerijeve crteže, njegove crteže možemo svrstati među bolja ostvarenja. Kao i kod Magnusa, kod Piffarerija razlikujemo nekoliko faza stvaranja, od kojih je ona najranija najbolja.
Ovaj crtež preuzet iz epizode "Zabranjeni udarac" (#97) najbolje prikazuje Piffarerijev rad. Većina likova doživjela je sitne promjene (opet se čini da je Bob najviše pretrpio), što je vjerojatno bio jedan od razloga loših početnih reakcija čitalačke publike.
|
Nakon nekoliko epizoda Piffarerio se ohrabrio i odlučio uvesti novi lik u Grupu T.N.T. kako bi dao svoj vlastiti pečat stripu. Novi lik bio je papagaj Klodovik. Klodovikova prva verzija se bitno razlikovala od završne, kao što možemo vidjeti na slici.
|
Kao što to naizgled biva sa svim umjetnicima, Piffarerio se nakon stotinjak epizoda zasitio crtanja i ubrzo prepustio pero i tuš mlađem naraštaju. Ovo je zadnja od njegovih epizoda, "Festival" (#176).
|
1983. i 1984. godina bile su prekretnice u razvoju Alan Forda. Max Bunker se odvojio od izdavačke kuće Corno i osnovao vlastitu - Max Bunker Press. Ubrzo nakon toga otišao je Paolo Piffarerio, a zamijenila ga je čitava legija crtača: Giovanni Romanini, Staff di If, Raffaela Della Monica, Paolo Chiarini, Giuliano Piccininno, Enrico Folli i Marco Nizzoli.
Odlaskom Piffarerija započeo je i "pad" Alan Forda. Kvaliteta crteža naglo je opala, iako su mladi crtači davali sve od sebe. Giuliano Piccininno je započeo seriju Alan Fordova o smrti Broja Jedan. Na slici vidimo isječak iz epizode "Oskvrnjeni grob" (#199).
|
U epizodi "Hik, hik, hura" (#200) nakratko se vratio Magnus i nacrtao epizodu u kojoj se Broj Jedan vraća među žive. Magnusov crtež mnogo se promijenio tijekom godina i ova epizoda uopće nije bila dostojna njegovih ranijih radova.
|
U epizodi "čudovište" (#147) Dario Perucca debitira kao član Bunkerovog crtačkog tima. Pedesetak epizoda kasnije, Perruca preuzima ulogu glavnog crtača Alan Forda i crta večinu epizodu, među kojima je i prikazana epizoda "Terorizam" (#211).
|
Dario Perucca je "modernizirao" izgled likova i približio ih 90-ima. Slika iz epizode "Bordighera ili smrt" (#229).
|
Perucca se zadržao kao vodeči crtač Alan Forda već više od 15 godina, ali ipak svojim radovima nije dostigao nivo Magnusa i Piffarerija. Slika iz epizode "Operacija spašavanja" (#257).
|
Još jedan mladi crtač, Warco, pomaže Perucci pri crtanju. Perucca i Warco se često izmjenjuju iz epizode u epizodu dajući tako stripu novu svježinu. Warca se može prepoznati po debljim linijama i masnijim crtežima.
|
Tijekom 90-ih Max Bunker Press započeo je seriju specijalnih izdanja Alan Forda u kojima su članovi grupe T.N.T. predstavljeni kao kazališni glumci koji obrađuju poznata književna djela. Max Bunker je za tu priliku obnovio suradnju sa Paolom Piffareriom.
Piffarerijev povratak ovom stripu ne može se zapravo okarakterizirati kao povratak, jer njegov novi stil vrlo malo sliči onom starom poznatom crtežu. Dobar ili loš ? Zaključite sami...
|
Nema komentara:
Objavi komentar